Här finner du artiklar, länkar och annat intressant i ämnet relationer på jobbet.
ÄR DU RÄDD FÖR CHEFEN?
Melburn McBroom var inte bara en dominant chef – han var dessutom pilot. Men hans hans häftiga humör skrämde medarbetarna. En dag 1978 närmande sig McBrooms flygplan Portland, Oregon.Men under inflygningen upptäckte han att något var fel på landningstället.
HUR VÅRA KÄNSLOR FUNGERAR
Kanske har du sett det populära TV-programmet Solsidan. En av karaktärerna i grannskapet, Ove Sundberg är ett bra exempel. Hans grannar är övertydliga med vad de skulle önska i hans beteende och vill att han ska ”ta signalen”. Något som Ove sällan eller aldrig gör. Varför förstår vissa andras signaler men andra inte? Läs hela artikeln
IQ & EMOTIONELL INTELLIGENS PÅ JOBBET
I slutet av åttiotalet var IQ på allas läppar. Magnus Uggla toppade listorna med sin IQ-låt. Och de flesta i Sverige var helt övertygade om att en hög IQ var en viktig förutsättning för att klara av de enklaste av saker. Men som med så mycket annat genom världshistorien visade det sig att Uggla och alla andra hade fel.
GOOGLES BÄSTA TIPS FÖR GODA JOBBRELATIONER
Google förstod tidigt hur människor vill använda internet och blev enormt framgångsrika på det. Men de har också blivit världens kanske mest attraktiva arbetsgivare. Alla vill jobba här. Vad gör dem för att behålla den positionen?
ALLT DU INTE VISSTE OM DIN SJÄLVKONTROLL
Våra tankar- och känslor i vetenskapliga termer handlar om den del av hjärnan som heter amygdala. Det är där som vår förmåga till självkontroll kommer in i bilden. Umgås vi med andra på en begränsad yta är vi också mer sårbara för vårt eget känsloliv. Vi är i högre grad beroende av vår egen förmåga att hantera oss själva.
ATT OMVÄRDERA SINA KOLLEGOR
Du jobbar med samma kollegor år ut och år in. Det har gett dig en bestämd bild om hur de är som människor. Efter alla år tillsammans känns de så bekanta att du med ganska stor säkerhet kan förutsäga hur de kommer att agera och prestera i olika situationer. Men så händer något.
Att omvärdera sina relationer på jobbet
HUR VI GÖR UPP MED VÅRA JOBBFRUSTRATIONER
Frustrationen tog sig nya uttryck i Sunes redan bistra uppsyn. Men som det ofta är när frustrationen tilltar är själva anledningen till den en helt annan historia. Det som den här dagen lockat fram just Sunes frustration, var i hans värld enbart hans kollega Solveigs verk. Allt var hennes fel.
Läs artikeln om sex tips mot frustrationer på jobbet.
KOMPETENTA RELATIONER
Alla har vi väl någon gång känt en irritation över våra kollegor. Om bara han/hon ändrar sig… DÅ blir det en bättre arbetsmiljö, mitt projekt går i lås etc.
Ibland är det så. Ibland inte. Men väldigt ofta är det våra jobbrelationer som spökar. Hur kan vi då bli mer medvetet kompetenta?
ATT BYGGA FÖRTROENDE PÅ JOBBET
Har du någonsin funderat på varför du med vissa människor i ditt liv känner ett lugn i kroppen och en alldeles särskild tillit? Du kan anförtro saker, och du kan lämna över olika slags ansvar. Allt känns bara lugnt. Sant är att vi är olika, men något som förenar oss i våra goda relationer är förtroendet mellan varandra.
VEM TAR MEST ANSVAR PÅ JOBBET?
Ett av de vanligaste problemen på arbetsplatser är att vissa upplever att de tar ett större ansvar för uppgifterna än sina kollegor. Allt detta är kopplat till känslor som kan störa våra jobbrelationer. Vill det sig riktigt illa drabbas dessutom andra samtidigt som vi själva blir mindre effektiva.
Läs hela artikeln om tre vanliga fallgropar.
Flera artiklar publiceras efterhand. Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev. Fyll bara i din mailadress längst ner på sidan så får du det senaste direkt i din mailbox. // Per & Therese